Interactieve spokentocht

Dit jaar kreeg ik wel een heel tof verzoek, namelijk of ik mee wilde helpen aan het organiseren van een spokentocht. En met name het verhaal en de vormgeving daarvan. Manege ‘Het Ross’ in Kessel organiseerde deze tocht.

Mijn vrouw is onwijs goed in het bedenken van verhalen, zij is stiekem nog véél creatiever dan ik. Zij heeft zich dus bezig gehouden met het verhaal. De verdwaalde heks ‘Esmaralda’ welke rondspookt in de bossen. Esmaralda kan geen rust vinden, alléén wanneer de vloek opgeheven wordt, kan Esmaralda weer gaan slapen.

Tof! Daar kunnen we wel wat techniek bij gebruiken. We hebben van een oude appelkist een ‘schatkist’ gemaakt, die te ontgrendelen was met behulp van een cijfercode, die cijfers konden de kids vinden tijdens de spokentocht. Eenmaal na het ontgrendelen van de kist vonden de kinderen een witte lichtgevende parel. Een kunststof bol met een verlichte ring, welke werd gevoed door een powerbank.

In de kist zaten sensoren, waardoor deze parel een andere lichtshow gaf wanneer de deksel werd opengemaakt. Bij het openen van de kist, kwamen er uit de parel spreuken en andere geluiden die betrekking hadden op Esmaralda. Eenmaal hierna kwam Esmaralda zelf in het spel om de vloek op te heffen. Dit gebeurde wanneer zij haar hand op de parel lag (in de hand droeg zij een sensor waar de parel op reageert). Eenmaal bij het aanraken van de parel begon de licht- en geluidshow en werd de vloek opgeheven.

We hebben de leukste reacties mogen zien en nog lang na de spokentocht werd zich afgevraagd hoe dit toch allemaal in elkaar stak!

Dit zijn toch wel écht van die ‘knutseltjes’ waar ik gelukkig van word. Voor de volgende spokentocht ben ik alweer bezig met het bedenken van interactieve ‘spookmeters’ die reageren op specifieke hotspots tijdens de tocht.